Archiwum październik 2011


paź 28 2011 Farma renderująca - zrób to sam?

 Wielu z dzisiejszych dorosłych programistów, będąc dziećmi, marzyło o sprzęcie komputerowym potrafiącym dokonywać cudów i będącym tak szybkim, że każda operacja przeprowadzana byłaby błyskawicznie. Obecnie wielu grafików ma podobne marzenie, jednak z zupełnie innych pobudek. 

 

Kiedy bowiem jesteśmy młodzi, komputer służy głównie rozrywce, dla dorosłych zaś jest to przede wszystkim narzędzie pracy. Tak też grafikom superwydajna maszyna służyłaby przede wszystkim do tworzenia trówymiarowych modeli a nastepnie do szybkiego ich renderowania. 

 

Obecna powszechność wiedzy sprawia, że niemal każdy, posiłkując się poradami znalezionymi w internecie, może zbudować szybki komputer - domową farmę renderującą. Pozwoliłaby ona nie tylko uniezależnić się od komercyjnych farm, ale też zaoszczędzić czas i pieniądze, potrzebne na wysyłanie projektu. 

 

Tyle, że aby ją skonstruować, najpierw samemu trzeba by wyłożyć dość spore pieniądze, a następnie mozolnie wszystko spinać w jedną całość. Warto zatem się najpierw zastanowić, czy domowa farma jest nam rzeczywiście potrzebna zwłaszcza, że i tak będzie ona znacznie wolniejsza niż komercyjne.

paź 19 2011 Superdokładne renderowanie?

Pewnie już większość z was widziała ten materiał, jednak warto go jeszcze raz wyciągnąć na światło dzienne. Pewna firma z Australii, która nazywa się Euklidon ogłosiła, że stworzyła niezwykły silnik graficzny, zdolny wyświetlać jednocześnie nieskończenie wiele elementów i tworzyć niesamowicie dokładne i realistyczne na niespotykaną dotąd skalę obrazy. Oto filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4

Czy jest to prawda? Filmik raczej nie jest zmontowany. Czy jest to do osiągnięcia? Raczej tak? czy sprawdzi się w praktyce? Obecnie - raczej nie. Choćby dlatego, że nie ma możliwości animowania takich tworów. Owszem, wszystko wygląda ładnie a ilość generowanych szczegółów robi wrażenie, ale to wszystko są statyczne obrazki

Na prawdziwą rewolucję z udziałem tego silnika będziemy zatem musieli jeszcze trochę poczekać...

paź 06 2011 Ładne jest lepsze?

W zasadzie, znak zapytania na końcu powyższego stwierdzenia nie jest konieczny. Psychologowie już dawno udowodnili, że - dla większości ludzi - to, co ładne i estetyczne, jest również lepsze. Nie wiadomo do końca, dlaczego tak jest, ale z pewnością ma to wpływ na wiele aspektów naszego życia, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy.

 

Nawet w pozornie zupełnie odmiennej od psychologii dziedziny życia, jaką jest grafika komputerowa, możemy dostrzec zastosowanie teorii o przewadze piękna nad brzydotą. Grafika bowiem koncentruje się na tym, żeby stworzyć (w większości przypadków) fotorealistyczne, piękne obrazy, do złudzenia przypominające rzeczywistość.

 

Proces, który pomaga to osiągnąć, nazywa się renderowaniem. Może być wykonywane samodzielnie bądź też na jednej z kilkunastu istniejących render farm. Jest to nic innego jak tylko seria skomplikowanych obliczeń, na podstawie których z trójwymiarowych modeli powstaje dwuwymiarowy obraz. Proces ten, jakkolwiek zwieńczony wspaniałym efektem w postaci pięknej grafiki, to jednak zamuje bardzo dużo czasu.

 

Jednak może się to okazać nie do przecenienia np. w momencie, kiedy potencjalnemu kupcowi mieszkania będą prezentowane piękne, wyrenderowane wizualizacje jego przyszłego mieszkania. Choć może taki klient nie pobiegnie od razu do banku po kredyt, to jednak taka prezentacja może rozwiać jego wątpliwości i pomóc mu podjąć decyzję.